Cieľom projektu ES MZVEZ SR bolo vytvorenie informačného systému poskytujúceho služby občanom nachádzajúcich sa v zahraničí a podnikateľom, ktorí majú v úmysle v zahraničí podnikať. Nasadenie informačného systému prinieslo zefektívnenie poskytovaných služieb a zvýšenie komfortu občanov a podnikateľov pri komunikácii so zastupiteľskými úradmi SR v zahraničí. Systém zohral dôležitú úlohu aj v rámci repatriácie občanov vracajúcich sa do SR počas pandémie COVID-19.
Projekt sme odštartovali v máji 2014 a úspešne odovzdali do prevádzky v novembri 2015.
Zadávateľ: MZVEZ SR – Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky
-
Zadanie a jeho výzvy
Služby ministerstva poskytované občanom a podnikateľom boli čiastočne podporované izolovanými systémami a aplikáciami, ktoré z historického hľadiska vznikali postupne a boli upravované podľa aktuálnych potrieb a možností. Ministerstvo preto potrebovalo vytvoriť nový systém, ktorým tieto aplikácie doplní a nahradí, a tak zvýši efektivitu poskytovaných služieb a s tým súvisiacu spokojnosť občanov a podnikateľov pri riešení ich životných situácií v zahraničí. Systém má umožniť elektronickou cestou požiadať o poskytnutie príslušnej služby a v prípade potreby osobnej návštevy umožniť rezerváciu termínu na konkrétnom konzulárnom pracovisku, a aj rezerváciu termínu návštevy na vybavovanie agendy, pri ktorej ešte k elektronizácii nedošlo.
Ako súčasť riešenia má byť vytvorená aj mobilná aplikácia Svetobežka dostupná pre platformy iOS a Android. Všetky elektronické služby majú byť dostupné cez subportál elektronických služieb MZVEZ, ako aj cez portál slovensko.sk.
-
Postup
Systém je postavený modulárnym spôsobom na platforme x86 s použitím OS Linux aj Windows. Databáza je Oracle DB EE s RAC, IP používa Biztalk. Moduly agend, ktorých vykonávanie je naviazané na tretie strany, sú na tieto tretie strany integrované – externými integračnými partnermi sú MV SR, GP SR, ŠÚ SR a samozrejme NASES. Interne je ES MZVEZ SR integrovaný na systém IS Doklady.
Riešenie je založené na modulárnej architektúre. Najvyužívanejšie moduly sú:
- CMS a portál
- Registrácia pred cestou do zahraničia
- Integračná platforma
- Moduly dokladovej agendy
- Modul pre vydávanie výpisu z registra trestov v zahraničí
- Moduly matričnej agendy
- Rezervácia termínu návštevy pre rôzne agendy
-
Výsledok - prínosy nového riešenia
Nami vyvinutý informačný systém priniesol občanom pracujúcim a trvalo žijúcim v zahraničí 23 elektronických formulárov na podporu agend z oblasti dokladovej, matričnej, štátno-občianskej, podnikateľskej a pomoci občanom v núdzi.
Najviac propagovanou službou ES MZVEZ SR je Registrácia pred cestou do zahraničia, ktorá dáva MZVEZ SR nástroj na poskytovanie pomoci občanom, ktorí sa v zahraničí dostanú do situácie, keď potrebujú požiadať o konzulárnu pomoc.
Prehľad o občanoch nachádzajúcich sa v krízových oblastiach a možnosť rýchlejšej reakcie MZVEZ SR, ak sa títo občania ocitnú v núdzi.
Väčšie pohodlie občanov a podnikateľov pri vybavovaní ich životných situácií v zahraničí.
Efektívna a bezpečná výmena dát s integračnými partnermi.
Viac ako 30 000 vybavených podaní ročne.
V post-implementačnej fáze projektu ES MZVEZ SR je poskytovaná podpora hotline 24/7/365, rozvoj zohľadňujúci potreby zákazníka a legislatívne zmeny.
Dodané služby